5 redenen waarom journalistieke contentmarketing ook voor jouw organisatie goed werkt

Journalistieke contentmarketing (branded journalism) is bij uitstek geschikt om je organisatie te positioneren als thought leader, voor het uitleggen van je strategie of voor verandercommunicatie. Dit zijn de vijf redenen waarom het goed werkt:

1. Storytelling in een journalistieke vormgeving sluit aan bij wat mensen gewend zijn van reguliere media

Je doelgroep komt snel tot de kern van de boodschap omdat ze de vertelstructuur herkent. Denk aan artikelen, interviews, video’s en podcast op nu.nl, nos.nl, de sites van landelijke kranten en items in het journaal of op de radio.

2. Journalistieke content wordt als evenwichtig en geloofwaardig ervaren

Onderwerpen worden vanuit verschillende invalshoeken belicht. De nadruk ligt op informeren en kennis delen, niet op eenzijdige promotie. Een vraaggesprek werkt daarbij beter dan een statement waarbij je je publiek direct aanspreekt.

3. Verschillende journalistieke publicatievormen verhogen impact en bereik

De ene mens kijkt het liefst een filmpje, de ander leest graag een column en weer een ander geeft de voorkeur aan een podcast of aan een combinatie van deze vormen. Het uitwerken van één thema in verschillende journalistieke verschijningsvormen verhoogt impact en bereik.

4. Met journalistieke content benoem je de ‘olifant in de kamer’

De maker van de content is in feite de vertegenwoordiger van je doelgroep en stelt de (kritische) vragen die bij hen leven. Wat zijn de valkuilen? Wat is de beruchte olifant in de kamer? In een journalistiek format kan het management laten zien dat ze weten dat die vragen leven en ze niet uit de weg gaan.

5. Je verandert storytelling in storylistening

Storytelling is een succesvolle en vaak gebruikte communicatietechniek. In de praktijk komt het echter te vaak neer op het ‘zenden’ van informatie. Bij een journalistieke aanpak gaat om het stellen van de juiste vragen. ‘Als dit onze boodschap is, welke vragen roept dit dan op bij het publiek?’ Zo voelt je doelgroep zich gehoord.

Meer engagement, meer impact

Journalistieke contentmarketing draagt aantoonbaar bij aan meer engagement en impact bij je doelgroep. En is dus heel geschikt om thought leadership uit te dragen, een corporate strategie over het voetlicht te brengen of om veranderingen in een organisatie te verklaren.

Wil je weten hoe je dit ook in jouw organisatie succesvol inzet? Neem dan contactmet ons op.