Communicatie­management

Interim communicatie­management door ervaren specialisten

De functie van communicatiedirecteur of communicatiemanager is van vitaal belang in moderne organisaties met veel stakeholders. Als deze functie onverhoopt voor langere tijd niet kan worden ingevuld, is het prettig dat je snel kunt beschikken over een stevige, resultaatgerichte senior manager met gevoel voor verhoudingen.

Wanneer zet je een interim communicatiemanager van Reputations in?

Onze managers worden regelmatig gevraagd voor vervanging bij langdurige afwezigheid, bijvoorbeeld door ziekte of een sabbatical. In die gevallen begrijpen we dat we niet zijn ingehuurd om zaken ingrijpend te veranderen, maar vullen we de functie binnen de gestelde kaders in.

Het komt echter ook voor dat er een interventie nodig is omdat een afdeling of een programma is ‘vastgelopen’. We kunnen dan niet alleen zorgen dat een en ander weer op de rit komt, maar ook een rol spelen bij coaching en begeleiding van de zittende professionals.

Daarnaast worden onze interim professionals veel gevraagd als programmamanager communicatie, bijvoorbeeld bij ingrijpende organisatieveranderingen of het implementeren van een nieuwe strategie.

Onze interim communicatiemanagers hebben ervaring in de publieke sector en het bedrijfsleven

Onze senior communicatiemanagers hebben ervaring in zowel de publieke sector als bij grote en middelgrote bedrijven. Ze excelleren in complexe organisaties met veel stakeholders, hebben oog voor de menselijke maat, bouwen succesvolle teams en durven daarbij stevige beslissingen te nemen als dat noodzakelijk is.

De persoonlijke klik met de opdrachtgever is de voorwaarde voor een goede match

Communicatie is een strategische asset voor een organisatie. Dit brengt vanzelfsprekend met zich mee dat de communicatiedirecteur of -manager nauw samenwerkt met het bestuur of het topmanagement. De persoonlijke klik, een cultural fit, sensitiviteit en gevoel voor verhoudingen zijn dus randvoorwaarden voor een goede match. We besteden daarom veel aandacht aan pre-selectie waarbij we juist deze ‘softe’ aspecten zwaar laten meewegen, voordat we een kandidaat voorstellen.

Dit zijn vraagstukken die onze interim communicatiedirecteuren oplossen

  • Onze afdeling communicatie is niet strategisch genoeg; ze zijn onvoldoende in staat om op bestuursniveau te participeren en onze strategie door te vertalen naar communicatie.

  • Onze reputatie staat onder druk. We krijgen ons eigen verhaal onvoldoende over de b├╝hne in de (social) media en zijn te reactief. De beeldvorming is te negatief. We zoeken een interim manager die ons kan helpen met het verbeteren van onze reputatie en ons leert hoe we dit na zijn vertrek kunnen onderhouden.

  • We hebben een nieuwe strategie, we gaan ons herpositioneren, we gaan fuseren, we gaan een bedrijf overnemen, onze cultuur moet veranderen, we gaan ingrijpend reorganiseren. We zoeken een onafhankelijke interim manager met ervaring in dit soort processen die het topmanagement proactief ondersteunt bij communicatie met diverse stakeholders, intern en extern.

  • Onze uitstekende communicatiedirecteur / content director / woordvoerder is door omstandigheden langere tijd niet beschikbaar. We hebben intern geen goede back-up.

  • Ons veranderprogramma is onvoldoende succesvol, onder meer omdat de communicatie niet goed is / niet functioneert. Er is een krachtige interventie nodig.

//aagje

door

5 redenen waarom journalistieke contentmarketing ook voor jouw organisatie goed werkt

door

Ouderwets communicatieplan biedt slechts schijnzekerheid

door

Contentcreatie: van goed idee naar professionele productie

Meer lezen