Website (re)design? Durf kleur te bekennen
Negentig seconden. Zo lang heeft een bezoeker van een website gemiddeld nodig om een keuze te maken: bestel ik hier het product, huur ik het huisje, vraag ik de brochure aan? Studies wijzen uit dat bij 93% van de consumenten de kleur één van de bepalende factoren is.
Logisch dus dat kleurenpsychologie, de wetenschap achter de invloed van kleuren op ons gedrag, van groot belang is in webdesign. In dit blog een paar handige tips voor als je zelf binnenkort met een website (re)design aan de slag gaat.
Een website als een schilderij
Iedere kleur heeft zijn eigen associatie en communiceert non-verbaal zijn eigen boodschap. Blauw, de kleur van de lucht en de oceaan, is een toegankelijke kleur voor veel mensen. Het straalt rust en vertrouwen uit. Zo staat geel voor positiviteit, paars voor creativiteit en rood voor liefde en warmte, maar ook voor gevaar.
Blauw, de kleur van de lucht en de oceaan, is een toegankelijke kleur voor veel mensen
Ik vergelijk een nieuw websitedesign altijd met het maken van een schilderij. Je begint met een leeg canvas en bepaalt je onderwerp. Direct daarna kies je de kleuren, en die keuze maakt je schilderij. Dat geldt ook voor je website: hoe beter je de kleuren kiest, en daarmee op de achtergrond de achterliggende associatie communiceert, des te beter het eindresultaat. Waar voor het schilderij geldt dat hoe beter het is, des te hoger de waarde, zo geldt dat voor de website ook. Want hoe beter de website, hoe hoger de conversie.
En dat is vaak waar het in de praktijk om draait: ‘Wat levert het ons op?’ Daarom moet je basis in orde zijn, anders gaat het verderop fout en blijft de conversie achter.
Hoe bepaal je je kleuren?
Met je kleuren draag je uit wie je bent, wat je product is en waar je voor staat. Je zult daarom in een vroeg stadium kleur moeten bekennen. Dat doe je door je af te vragen wie je bent. De valkuil is te kleurrijk willen zijn. Iedere kleur communiceert zijn eigen kernboodschap. Houd het dus in eerste instantie in je design bij een primaire en een secundaire kleur.
De valkuil is te kleurrijk willen zijn
Wees je er wel bewust van dat als je die kleuren gekozen hebt, je andere kleuren automatisch uitsluit. Daarmee sluit je dus misschien ook bezoekers uit die helemaal niet aanslaan op die kleuren. Aan de andere kant heb je klanten die jou vinden op de inhoud die je uitspreekt via je kleuren, wel meteen binnen. Kleur bekennen betekent een stap wagen, lef hebben. Maar als je het goed doet, brengt het je een stap verder. Het gevaar is dat je kleuren kiest die je leuk vindt, maar die je niets opleveren. Je moet alleen kleuren kiezen die voor jouw merk van belang zijn. Die jouw eigenschappen en behoeftes ondersteunen. Dat heeft niets te maken met hoe jij jezelf ziet, maar hoe je concurrentie of potentiële klanten jou zien. Vraag je dus af hoe jouw merk beleefd wordt door de consument of klant die jou wil vinden. Als je dat onderzoekt, bijvoorbeeld met een enquête, kun je de resultaten daarvan meenemen in je kleurkeuze. Maar laat het niet allesbepalend zijn. Je kunt namelijk ook overwegen de bezoekers van je site in enige mate te beïnvloeden. Door je bijvoorbeeld iets ‘groener’ voor te doen dan je daadwerkelijk bent. De balans tussen uitstralen wie je bent en wie je wilt zijn, is er een die je moet zien te vinden en dat is een smal koord om op te dansen.
Het gevaar is dat je kleuren kiest die je leuk vindt, maar die je niets opleveren
Je zult wel moeten
Toch zul je wel moeten. Want iedereen kijkt met een schuin oog naar de concurrentie. Als je dezelfde producten hebt en in dezelfde branche actief bent, zou iedere website eigenlijk op elkaar moeten lijken. Je moet dus ook durven anders te zijn. Kijk naar wat jou anders maakt, en ga daar dan voor. Maar dat lef heeft zeker niet iedereen. Bij Reputations hebben we dat gelukkig wel. De combinatie groen met paars is niet de meest veilige. Maar alles wat we bij Reputations doen gaat vanuit het hoofd: we bedenken content en strategieën. Paars is een intellectuele kleur. Het is een mysterieuze kleur met veel elegantie. Paars stimuleert het bewustzijn. Groen is daarbij een goede combinatiekleur omdat het voor de ogen de makkelijkste kleur is om te verwerken. Daardoor straalt het rust uit.
Een veiligere keuze voor Reputations was om voor blauw als primaire kleur te kiezen, in plaats van voor paars. Blauw is namelijk een kleur die bij iedereen goed valt en had gepast binnen onze waarden en de boodschap die we willen communiceren. Maar omdat blauw zo toegankelijk is, is het een kleur die je op vrijwel iedere belangrijke website terugvindt. Ga maar eens een rondje surfen en je zult het zien. En als je dan toch voor zo’n kleur kiest, verlies je je onderscheidend vermogen.
Breek alle regels
Uiteindelijk kom je dan tot de kern van de boodschap: de beste designs breken alle regels. Je moet eigenwijs zijn en het net even anders doen. Net als bij dat schilderij. Want ook wie kunst maakt, moet anders durven zijn.