WhatsApp voor bedrijven
Wist je dat Nederland bijna elf miljoen WhatsApp-gebruikers heeft? Dat de chatapplicatie door steeds meer bedrijven wordt ingezet is dan ook niet zo gek. Maar hoe doe je dat? Waar moet je op letten?
WhatsApp-communicatie begint met het plaatsen van een aanmeldformulier op je bedrijfswebsite zodat geïnteresseerden zich kunnen aanmelden. Dat gaat om maximaal drie invulvelden: naam, email en telefoonnummer.
Net als bij een nieuwsbrief verstuur je één keer per week/maand een app met daarin linkjes naar interessante blogartikelen op je site. Denk aan tips, winacties en relevante filmpjes. Vaak heb je die al op je website gezet en is het enkel een kwestie van verzamelen van de juiste informatie.
Drie tips voor het gebruik van WhatsApp voor zakelijke communicatie.
Wees duidelijk
Vertel op je website wat het WhatsApp beleid is. Het is prettig als een klant weet wat die kan verwachten. Communiceer hoe vaak een app wordt gestuurd en waar iemand zich kan aan- of afmelden. (vaak door een appje te sturen met de tekst VRIEND WORDEN of VRIEND AFMELDEN worden klanten aan de verzendlijst toegevoegd of afgemeld).
Gebruik een apart 06-nummer
Koppel de WhatsApp communicatie aan je computer en/of laptop zodat je niet via je smartphone hoeft te communiceren. Gebruik hiervoor een apart 06-nummer.
Kort en bondig
Gebruik korte pakkende teksten en verwijs snel door naar een link met meer informatie. Plaats tussen de verschillende onderwerpen een wit regel. Zo blijft het overzichtelijk. En niet onbelangrijk, zorg voor inhoudelijke kwaliteit.
B-2-C marketeers zetten de populaire chat-applicatie met name in voor klantenservice. Zo gebruiken kledingwinkels de app voor persoonlijk kledingadvies aan de hand van foto’s die klanten sturen. Door te antwoorden met directe linkjes naar de webshop, worden producten verkocht. B-2-B marketeers kunnen WhatsApp beter gebruiken als een kanaal om mensen te inspireren. Of om contact te maken met de klanten van de klant.