Journalistieke content leidt tot overtuiging en engagement
“Journalistieke contentmarketing is de overtreffende trap van gewone contentmarketing”. Dat is de stellige overtuiging van Jos Frijters van Reputations. “Natuurlijk, gebruikelijke storytelling kan bedrijven en organisaties prima helpen bij het realiseren van hun ambities. Een goed verhaal spreekt aan en blijft langer hangen dan een opsomming van productspecificaties en tevreden klanten. Maar de grote valkuil is het tweede deel van het woord storytelling. Je zendt de boodschap vanuit jouw bedrijfsperspectief de wereld in. Alle kans dat die wereld daar schouderophalend op reageert.”
Evenwichtige, geobjectiveerde informatie
Wat wel trefzeker overtuigt is op journalistieke uitgangspunten geproduceerde content, is de ervaring van Frijters. “Kenmerkend voor onze aanpak is dat we een onderwerp vanuit het perspectief van de doelgroep belichten. Door de vragen te stellen en te beantwoorden waarvan je weet dat ze leven. Dat levert evenwichtige, geobjectiveerde informatie op in voor iedereen herkenbare journalistieke formats. Dat wekt nieuwsgierigheid en vertrouwen en leidt tot meer engagement en merkvoorkeur.”
Unieke combinatie van journalistiek en creativiteit
Reputations zet journalistieke contentmarketing in op basis van de unieke combinatie van journalistiek vakmanschap en het ontwikkelen van creatieve, aansprekende formats. “We vertellen het verhaal van de opdrachtgever vanuit verschillende invalshoeken en in journalistieke formats die die mensen kennen van de verschillende kanalen van reguliere media als nu.nl, dagbladen en omroepen. Denk aan journalistieke genres als nieuwsberichten, interviews, columns, reportages, achtergrondverhalen en opiniërende items in woord en beeld, maar ook infographics en explanimations. Daartoe hebben we alle disciplines in huis, van journalisten en redacteuren tot ontwerpers en beeld- en geluidstechnici. We kunnen daarmee dedicated teams samenstellen die voor meer impact en engagement zorgen.”
Naar een onderscheidend en overtuigend verhaal
Volgens Frijters past de unieke werkwijze van Reputations het beste bij organisaties en merken die een onderscheidend en overtuigend verhaal te vertellen hebben. “Waarbij de ervaring leert dat veel organisaties en bedrijven last hebben van valse bescheidenheid. Elk bedrijf is ooit ontstaan vanuit een overtuiging, vanuit een purpose. Juist dankzij onze journalistieke aanpak kunnen we opdrachtgevers helpen die onderscheidende kracht van hun product of dienst weer boven water te krijgen. Niet voor niets noemen we onszelf het nieuwsgierigste bureau van Nederland. Met doorvragen pellen we de ui langzaam af. De onderscheidende kern die overblijft diepen we thematisch uit. In journalistieke genres en vanuit meerdere invalshoeken, zodat de kernboodschap inslijt door de kracht van herhaling.”
De harde resultaten van contentmarketing
De journalistieke benadering van contentmanagement door Reputations leidt aantoonbaar tot meer engagement en merkvoorkeur. “Waardoor de doelstellingen van onze opdrachtgevers sneller kunnen worden bereikt. Of het nu gaat om hogere naamsbekendheid, thought leadership, het verhogen van conversies of meer verkoop. Daarbij is het prettig dat het onderscheidende van onze aanpak ook door de branche zelf wordt herkend en erkend. Zo hebben we twee jaar geleden voor het eerste deelgenomen aan de prestigieuze Grand Prix Contentmarketing. We vielen meteen in de prijzen vanwege onze contentstrategie voor Cardano en ook vorig jaar stonden we op het erepodium, nu voor onze contentinspanningen voor SNB. We zijn met deze erkenning verguld omdat de jury kijkt naar de harde resultaten voor de opdrachtgever in relatie tot de inzet van contentmarketing. Dat geeft ook voor onze opdrachtgevers deze waardering extra glans.”