Podcasts: een mooie manier om je doelgroep te bereiken en te inspireren

Podcasts: een mooie manier om je doelgroep te bereiken en te inspireren

Zolang je het maar goed doet.

Ineens is er geen ontkomen meer aan: de podcast. Ieder zichzelf serieus nemende media-outlet heeft zijn eigen (serie) podcast(s). Ook bedrijven, zeker wanneer ze kennisgedreven zijn, vinden in de podcast een nieuw en geschikt middel om hun kennis en expertise te delen met hun doelgroep.

Door de gigantische populariteit van de podcast ontstaat er de kans op een bepaalde mate van podcast-moeheid. Hoe vaak sta je te praten op een borrel en dat iemand begint over dé nieuwste podcast die je moét luisteren? De podcasts schieten als paddenstoelen uit de grond, maar de meeste verdwijnen net zo snel weer. Een fenomeen wat zelfs al een eigen naam heeft: de podfade.

Kwaliteit voor alles

Daarom geldt voor de podcast, zoals eigenlijk voor alles in het leven: als je het doet, doe het dan goed. Bedenk wie je wilt bereiken en met welke boodschap. Zorg dat je podcast kwalitatief van hoog niveau is. Ga bijvoorbeeld dus niet in een rumoerig koffietentje zitten om daar twee uur lang een expert door te zagen op zijn vakgebied, terwijl je alles opneemt met je iPhone. Om vervolgens alles zonder te editen online te zetten. Geloof mij, niemand zit daar op te wachten.

Ben je zover dat je je daaraan kunt committeren, dan is de eerste stap een goed format. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Welke content hebben we die dit platform verdient en die mensen boeit en bindt? En hoe gaan we dat dan vertalen naar een lekker luisterende podcast?
  • Hoe lang duren je podcasts? Een goeie uitgangspositie is uit te gaan van de gemiddelde tijd die de Nederlander forenst. Spoiler alert: dat is bijna een uur per dag, een half uur heen en een half uur terug. Een podcast zou dus niet langer dan een half uur moeten duren.
  • Kun je periodiek met een nieuwe podcast komen? En zo ja, hoe vaak komen we met een nieuwe aflevering? Heb je dat bepaald, hou je er dan ook aan. Dus liever een tweewekelijkse podcast, dan beloven dat je iedere week met een nieuwe aflevering komt, om vervolgens eens in de zoveel tijd te verzaken.
  • Wat is je budget?

Podcast duur? Welnee joh

Over dat laatste punt valt wel wat zinnigs te zeggen, al zijn de kosten van een podcast niet altijd even eenvoudig in te schatten. Dat maakt het lastig voor een marketingafdeling om er toestemming voor te krijgen en meteen vol gas te geven. Natuurlijk, bovenstaand voorbeeld van het gesprek in het koffiehuis kost vrij weinig, maar zal ook niet of nauwelijks beluisterd worden. Beter kun je het meteen professioneel opzetten. Ook de podcast is namelijk een visitekaartje van je organisatie. Dat betekent hippe soundbranding, met eigen jingles en soundbumpers. En een vaste voice-over die de podcast inleidt, stukken aan elkaar praat en de CTA inspreekt. De opstartkosten hiervoor maak je en de tijd moet je investeren. Maar daarna lopen de kosten snel terug.

Het mooie van een podcast is dat je hele stukken content kunt hergebruiken. Stel je maakt een video-interview. Dan heb je al snel een uur interview op band staan, waarvan je misschien een kwartier nodig hebt voor een twee- of drietal video’s. Het complete (rest)materiaal kun je ook prima gebruiken voor een podcast. Net als opnames van een interview waar alleen een geschreven artikel van gemaakt is. Aangevuld met audio die je kunt opsnorren via internet heb je in no-time een aflevering van een half uur in de steigers staan.

De voordelen zijn legio

Heb je een strategie uitgewerkt, de praktische vragen beantwoord en een partij gevonden voor de soundbranding? Dan kun je aan de slag. Geluiden kun je trouwens ook zelf doen als je het leuk vindt. Er is op internet veel ‘gratis geluid’ te vinden, bijvoorbeeld op Audio Jungle. Vaak is het kostenefficiënt om een aantal podcasts tegelijk op te nemen. Liggen die op de digitale plank dan kun je de vruchten gaan plukken van je nieuwe communicatiekanaal. Je beschikt, in een tijd dat omnichannel de maat is, over een manier waarop je op een eenvoudige, toegankelijke manier veel en ook complexe kennis kunt uitdragen. Daarbij bereik je niet alleen de mensen die jou al kennen, maar heb je een goede kans een hele nieuwe, tot dan toe onbereikbare groep aan te boren. Want omdat je podcast niet alleen op je eigen site te vinden is, maar ook op platforms als Spotify, Soundcloud en ApplePodcast, groeit je bereik. Dat gaat overigens niet vanzelf, dus loont het om met je afdeling digitale marketing om de tafel te gaan zitten om te kijken hoe je je podcast kunt promoten.

Doe het goed en wel hierom

Dus besluit je mee te gaan surfen op de podcast-golf, pak het dan goed aan. Samenvattend:

  • Script je afleveringen
  • Zorg voor interessante onderwerpen
  • Dito mensen die je kunt interviewen
  • De juiste sound-branding
  • Durf anders te zijn, want er is al zoveel

Als je hierin slaagt, zal je je huidige doelgroep binden met voor hun relevante kennis, en er een nieuwe doelgroep bij krijgen. Je verhipt je merk. En dat kan natuurlijk nooit kwaad.