Content Marketing Fast Forward: wat moeten we met AI?
Wat moeten we met kunstmatige intelligentie? Die vraag wordt op bijna iedere marketingafdeling wel gesteld. En inmiddels verschijnen er links en rechts ook wel antwoorden. Zo zijn wij bijvoorbeeld ook al bezig met de inzet van AI voor onszelf en klanten. Maar er is nog heel veel potentieel waar we nog geen gebruik van maken.
Aan de andere kant is er de vraag welk deel van ons werk straks door algoritmes wordt gedaan. Wordt menselijke creativiteit, in een extreem scenario, straks overbodig omdat de computer precies die content genereert die de doelgroep wil lezen? Zo’n vaart zal het misschien niet lopen, maar dat er door AI in het werk van marketeers en creatives veel gaat veranderen staat vast.
In de contentmarketingbusiness weet je sowieso maar één ding altijd zeker: volgend jaar is alles anders. In je eentje lukt het je niet om het allemaal bij te houden en in perspectief te plaatsen. Daarom is het belangrijk dat er een community is van vakgenoten, waarmee je af en toe bij elkaar zit. Content Marketing Fast Forward in Amsterdam was daarvoor een ideale gelegenheid. In een ontspannen setting, met input van internationale experts, deden we inspiratie en ideeën op waarmee we ons eigen werk weer konden verbeteren.
Creativiteit en technologie
Precies de reden dat Reputations partner is van dit mooie event. Samen met onze klanten luisterden we naar twee gerenommeerde keynote speakers met totaal verschillende perspectieven op kunstmatige intelligentie. Het thema was Content Frenemies: The Human Touch in a Tech-driven World. Paul Roetzer, auteur van The Marketing Performance Blueprint en The Marketing Agency Blueprint, concentreerde zich op de effectieve inzet ervan maar liet ook zijn twijfels zien over de ethiek.
Maar, hoe zit het dan met creativiteit? Hoe maak je communicatie die mensen raakt in tijden waarin technologie in alles de lead lijkt te hebben? Only Humans can Make Content Marketing Rock & Roll, heette de keynote van Jason Miller. Als brand marketeer bij Microsoft overdag en rockfotograaf bij nacht was Miller de aangewezen persoon om de brug tussen technologie en menselijke creativiteit te maken. Met zijn stormachtige presentatie lukte dat ook.
Internationale cases
In een drietal kortere voordrachten lichtten Angela Pham (Facebook), Mikey Mooguire (Wunderground, Dance Village Network) en Irina Pashina (SAP) cases uit waar ze bij betrokken waren. De werkgevers van deze drie konden niet verschillender zijn. SAP als vertegenwoordiger van de corporate-wereld, Mooguire als onafhankelijk blogger en uitgever en Facebook dat als bedrijf de onmogelijk lijkende taak heeft om met zo’n beetje de hele wereld te communiceren.
De vraagstelling van de middag – wat betekent AI voor ons als marketeers? – werd nog eens extra bekeken in een sessie waarbij niet alleen de sprekers, maar ook een aantal jonge marketingprofessionals op het podium ervaringen uitwisselden met elkaar en met het publiek.
Meer over wat er afgelopen dinsdag besproken werd op CMFF lees je binnenkort op deze site en in het magazine van CMFF dat volgende week verschijnt.