Contentstrategie leidt tot publicaties in FD

Contentstrategie marketing communicatiestrategie

Artikelen die bedoeld waren voor eigen media, maar worden gepubliceerd op de opiniepagina’s van het FD. Het gebeurde recent met columns van Sonja Schasfoort van USG Professionals en Walter Hart van octrooibureau EP&C. Het toont aan dat een doordachte contentstrategie die gericht is op thought leadership, daadwerkelijk leidt tot een scherpe, onderscheidende positionering.

Working Progress. Zo heet de light branded journalistieke contentportal van USG Professionals. Het biedt het bedrijf een podium om in een objectieve context de visie op de inzet van expertise door professionals uit te dragen. Schasfoort, vicepresident van USG Professionals, een werkmaatschappij van USG People, schreef er een column voor over de ‘stapelbaan’. Ze nam er degelijk onderbouwd stelling in tegen FNV-voorman Ton Heerts. Mede door die actualiteit, vond het FD het interessant genoeg voor publicatie.

Mooi tegengeluid

Ook Walter Hart durfde het aan om een contrasterende mening te verkondingen. Entrepeneur Elon Musk (Tesla) is hot. Hij wordt alom om het schild gehesen, mede vanwege zijn mantra dat hij de wereld wil verbeteren. In een column voor EP&C’s eigen kennisportal Gate2IP plaatste hij valide kanttekeningen bij die heldenverering en de veronderstelde onbaatzuchtigheid van Musk waar het gaat om het vrijgeven van patenten. Een mooi tegengeluid, vond het FD en plaatste de ingezonden column op de opiniepagina.

Durf positie in te nemen

Wat beide columnisten gemeen hebben is dat zij het aandurven om scherp stelling te nemen. Ze durven een positie in te nemen en het debat aan te gaan. Ze willen het niet iedereen naar de zin maken, nemen negatieve reacties op de koop toe. Dat maakt het veroveren van de positie van thought leader in de branche een stuk kansrijker.

Bedrijfsjournalistiek

Een andere overeenkomst is dat beide artikelen geschreven zijn op basis van journalistieke criteria en maatstaven. Schasfoort en Hart bepaalden de inhoud zelf, maar lieten zich journalistiek coachen door bedrijfsjournalisten van Reputations. Het tekent hun professionaliteit.