De trechter en het vliegwiel

De trechter en het vliegwiel

Wij werken veel met HubSpot, een van de meest gebruikte marketing automation-pakketten. Traditioneel bouwen we daarin online contentcampagnes op als een trechter, of funnel. Maar met nieuwe tijden komen nieuwe inzichten en inmiddels predikt HubSpot het gebruik van het vliegwiel in plaats van de trechter. Bij Reputations vinden we dat die twee best samen kunnen leven. 

Er was eens een trechter, laten we hem Funnel noemen, die altijd in trek was. In PowerPoint-presentaties, in verkooppraatjes en in illustraties. Funnel was zo gewild, dat men niet doorhad dat hij fysiek gezien niet echt logisch was. Er werden pijlen bedacht om het fysieke mankement te overbruggen. Maar Funnel had dit wel door en was ongelukkig.

Opeens dook er een vliegwiel op, genaamd Flywheel. Continu draaiend, sneller als men hem leuk vond en langzamer als hij minder aandacht had voor de mensen die zaken met hem wilden doen. Het was liefde op het eerst gezicht voor Funnel en na een korte romance, vroeg Funnel Flywheel om eeuwig bij hem te blijven.

Waarom een vliegwiel en geen trechter?

Als je water door een trechter giet, komt het dan weer terug in de trechter? En dan bedoel ik zonder extra slang natuurlijk. Nee, water loopt eruit en vloeit weg. Als je deze vergelijking met een bedrijf maakt, dan zou dit betekenen dat consumenten die iets van je gekocht hebben, wegvloeien en uit beeld verdwijnen. Dit is natuurlijk niet wat je wilt. Je wilt dat mensen terugkomen, vooral omdat ze gelukkig zijn met je product. En als het even kan wil je ook dat ze je product aan vrienden en collega’s aanbevelen. Zo blijft je vliegwiel draaien en blijven ook de leads binnen komen. Is Funnel overbodig dan? Nee, absoluut niet. Het vliegwiel is je bedrijf in zijn geheel, maar het trechtermodel geeft de effectiviteit van je processen weer. En die vormen samen weer de motor van je vliegwiel.

HubSpot, de goede fee

Een goed sprookje is natuurlijk niet compleet zonder een beetje magie. Maar wij maken geen gebruik van magie maar van de technologische kennis van HubSpot. In HubSpot zit al je kennis gebundeld: je e-mailmarketing, je CRM, je takenlijst en je website. Omdat alles op één locatie zit heb je veel meer inzicht in of wat je wilt bereiken ook echt bereikt wordt: Funnel en Flywheel.

Moraal van het verhaal: zorg dat je vliegwiel blijft draaien, door al je klanten een goed gevoel te geven over jouw merk. Maar gooi je funnel nog niet overboord. Want met alleen herhaalaankopen en aanbevelingen kun je nooit genoeg groeien. Blijf je funnel dus vullen met de juiste content, bijvoorbeeld door te adverteren: offline, op zoekmachines en op social media.