Laat zien waar je voor staat

Meer Linkedin-volgers? Bepaal je content marketing strategie

Op een gegeven moment krijg je hem een keer. De vraag van een klant of vanuit het management: ‘we willen meer volgers op LinkedIn, kun jij dat regelen?’ Mijn tegenvraag luidt meestal: waarom wil je meer volgers? Het antwoord is dan iets in de trant van: ‘omdat we dan bereik hebben’. Of het hele eerlijke : ‘omdat de concurrentie ook meer volgers heeft’.

Maar heb je ook echt meer volgers nodig? Of alleen betere? Ik keek rond op LinkedIn en zag tot mijn verbazing dat vaak best wel saaie, industriële bedrijven, die niet of nauwelijks actief zijn, heel veel volgers hebben. De realisatie kwam later: die bedrijven hebben veel personeel en waarschijnlijk een behoorlijk verloop. Iedereen die in dienst treedt volgt het bedrijf en ontvolgen doe je niet zo snel, ook niet als je weer weggaat. Maar heb je iets aan die volgers? Het antwoord luidt: waarschijnlijk niet. Je moet dus vooral kwalitatief goede volgers aan je binden. En dat mogen er dan best veel zijn. Voor meer bereik en om te converteren naar leads en uiteindelijk sales. Klinkt logisch, toch?

Volgers kopen?

Goed, we willen dus kwalitatief goede, interessante volgers. Hoe doen we dat? Kopen? Was het maar zo eenvoudig als een druk op de knop. Gewoon zonder inspanning 1000 volgers erbij. Toegegeven: het kan. We noemen dat een Dotannetje pullen en het is vooral populair bij influencers. Op het internet vind je bedrijfjes die volgers en likes te koop aanbieden. Van tientjes voor een paar honderd tot honderden euro’s voor duizenden volgers. Maar voor bedrijven, zeker op LinkedIn, heeft dit totaal geen zin. Don’t count your followers, get the followers that count.

Wie bereik je hoe?

Waarom kijken mensen op LinkedIn? Niet voor entertainment of om te kijken hoe het met vrienden of oud-collega’s gaat. Nou ja, dat laatste misschien ook wel eens. Maar mensen willen bovenal geïnspireerd worden en dingen lezen waar ze in hun werk voordeel uit halen. Wie veel van zulke content deelt zal sneller gevolgd worden. Zeker als we dat stelselmatig vanuit één kernboodschap, noem het purpose, doen. People don’t buy what you do, they buy why you do it, zei Simon Sinek. Bekijk wat voor jou leidend is, en neem dat als uitgangspunt van iedere uiting. En als je niet weet wat je missie of visie is, dan is verdient dat wellicht een hogere prioriteit dan je aantal LinkedIn-volgers.

Een helder KPI

Ben je overtuigd dat je meer volgers wilt voor je bedrijfsprofiel? Ga er dan voor. En durf dan ook een duidelijk doel te stellen. Bekijk het vooral procentueel. Als je al 5000 volgers hebt, is 200 extra goed te doen, maar sta je op 200 is een verdubbeling een veel grotere uitdaging.

KPI gesteld. Hoe nu verder?

Er zijn grosso modo twee manieren om meer volgers te krijgen op LinkedIn.

Manier 1: betalen

Zoals met veel dingen in het leven: gooi er geld tegenaan en je hebt een oplossing. LinkedIn heeft speciale advertentiemogelijkheden waarbij mensen sneller en makkelijker op de volgknop klikken. Je komt dan bijvoorbeeld ook als volgsuggestie in beeld bij mensen die interessant zijn voor jou of die al soortgelijke accounts volgen. Dat laatste heeft trouwens niet mijn voorkeur. Ervaring leert dat het weinig en kwalitatief mindere volgers oplevert. De eerste optie: betaald relevante content delen in de touch fase met extra volgers als bijvangst, is vele malen interessanter. Ik weet uit de praktijk dat dit goed werkt.

Manier 2: bloed, zweet en tranen

Ook met extra LinkedIn volgers is het zo dat het 10 % inspiratie en creativiteit, 10 % talent en 80% transpiratie vergt. Een plan, een kalender en continu posten zorgen ervoor dat je onder de aandacht komt en mensen je op een gegeven moment gaan volgen. Bij LinkedIn noemen ze dat Hum, Sing, Shout. Hum is de constante contentstroom. Je onderstroom zogezegd. Sing zijn korte campagnes, bijvoorbeeld rond een bepaalde propositie. En Shout zijn je grote campagnes. Rond Hero-events zoals bijvoorbeeld een beurs of een ander event.

Breng je die continuïteit in je content, dan bouw je dus aan je audience. Een audience die relevant is voor jouw bedrijf.

Social Selling

Het is al langer bekend dat het LinkedIn algoritme vooral personen pusht en bedrijven afknijpt. De reden is dat ze hopen dat je als bedrijf gaat betalen voor je bereik. Social selling is hier een goed antwoord op. Schuif mensen uit je bedrijf naar voren om content te delen en vragen te beantwoorden. Een combinatie van social selling en een goed gerund zakelijk kanaal, met paid ondersteuning, is een goede combinatie waarbij de één complementair is aan de ander. Per type post zou je moeten kijken wie het beste kan delen en wie kan sharen. Is het een product, redelijk in een niche, dan is het gezicht van de productgroep de aangewezen persoon en zetten we het bedrijfsaccount in voor een extra boost. Bij nieuws, cases, vacatures en andere meer algemene breed gedragen berichten kiezen voor een bedrijfspost, geboost door medewerkers.

Hou je je aan bovenstaande adviezen dan weet ik zeker dat ook jouw bedrijfsaccount op LinkedIn zal groeien en dat LinkedIn een significanter kanaal gaat worden voor jouw business.

Zelf meer leren over LinkedIn en hoe het in te zetten? LinkedIn geeft zelf best wel goeie (en gratis) webinars over hun product. Een overzicht van actuele webinars vind je hier. En als je meer advies wilt of een concrete campagne, kun je mij altijd bellen.