Laat zien waar je voor staat

Ouderwets communicatieplan biedt slechts schijnzekerheid

Het najaar. Tijd voor budgetrondes, het formuleren van ambitieuze organisatiedoelen, targets en KPI’s. Wat gaan we doen, zijn het communicatieplan en de contentkalender al klaar? Hoeveel moeten we investeren en wat levert dat dan op?

Klassiek communicatieplan is te statisch

De managende mens is op zoek naar zoveel mogelijk orde en zekerheid, wil grip hebben op de toekomst en die liefst in een mooie powerpoint aan hogere machten kunnen presenteren. Terwijl elke doorgewinterde communicatiemanager één ding zeker weet: zo’n klassiek communicatieplan is te statisch, vaak te gedetailleerd en biedt slechts schijnzekerheid in een wereld die voortdurend en razendsnel verandert.

Met ‘plan’ bedoelen we strategie, niet de kalender

“Eerst een plan, dan pas een folder”, was lang het adagium in de bureauwereld. Ook al zou je voor het woord ‘folder’ nu een moderner digitaal equivalent gebruiken; de essentie van deze wijze woorden geldt nog steeds. Want in deze context bedoelen we met ‘plan’ niet de planning of de contentkalender, maar de communicatiestrategie die richting geeft aan je activatie.

Strategisch Communicatie Frame: strategie op 1 A4-tje

Een goede strategie past op 1 A4-tje. Emiritus hoogleraar communicatiewetenschap Betteke van Ruler heeft hiervoor het Strategisch Communicatie Frame ontwikkeld. Een praktische methode waarin je met je team acht bouwstenen uitwerkt: visie, interne situatie, ambitie, accountability, stakeholders, resources, externe situatie en, jawel daar is ie dan, de aanpak. Deze laatste stap werk je op hoofdlijnen uit, want je werkt uiteraard in korte sprints waarin je gedetailleerde acties uitwerkt.

Waardevol bij verandercommunicatie

In onze praktijk is het Strategisch Communicatie Frame niet meer weg te denken. Het geeft richting, is behapbaar en, heel belangrijk, niet in beton gegoten. Gaandeweg het jaar verandert er immers van alles en kan het van belang zijn bij te sturen. Juist omdat het zo’n praktisch model is, helpt het je om altijd vanuit de strategie te blijven werken. Het is geen dode letter die je aan het begin van het traject vaststelt en die vervolgens ergens wegkwijnt op je harde schijf. Ook heel prettig: het frame bewijst vooral ook zijn waarde bij interventies, zoals een overname, fusie, reorganisatie of een crisis.

Praktisch én wetenschappelijk gevalideerd

Het framework heeft zich niet alleen bij ons bewezen, maar wordt volgens Van Ruler zelf inmiddels ook gebruikt door bedrijfsstrategen, topmanagers en specialisten in andere disciplines. Daarnaast is er ook wetenschappelijke erkenning. In juni 2021 verscheen dit artikel in de International Journal of Strategic Communication. Mooi leesvoer voor verdieping.

Als je voor de eerste keer aan de slag gaat met het frame, helpt het enorm als je wordt begeleid door een ‘ervaringsdeskundige’, de praktijk leert dat het maken van scherpe keuzes, en het vatten van de essentie per bouwsteen, in het begin nog lastig kan zijn. Wij kunnen je in enkele teamsessies daarbij helpen. Neem gerust contact met me op.