Echte thought leaders zetten de boel op scherp en gaan in gesprek

Kennisgedreven en kennisintensieve organisaties hebben goud in handen als het gaat om contentmarketing. Uitdragen van de eigenzinnige expertise en de innovatiekracht van de eigen professionals draagt vrij eenvoudig bij aan het opbouwen van thought leadership. En wie wil er nu geen zaken doen met een bedrijf dat een leidende en onderscheidende positie inneemt op zijn vakgebied? 

De wereld is nooit af 

Toch gaat dit in de praktijk juist bij bedrijven in high professionals services vaak mis. Dat komt niet alleen doordat we te maken hebben met innovatieve perfectionisten die elk woord op een goudschaaltje wegen. Die het liefst blijven schaven en aanvullen, uit angst dat het verhaal niet compleet en volledig onderbouwd is. Die angst voor publicatie komt voort uit het eenvoudige gegeven dat innovatie, kennisontwikkeling, gedachtevorming, ja de hele wereld, nooit af is. Panta rhei.       

De twijfel slaat toe 

Daarnaast hebben kennisintensieve bedrijven vaak een neiging tot zelfcensuur. De als de prikkelende video of onderscheidende blog eenmaal af is slaat de twijfel toe. Wat zullen klanten, collega’s en concurrenten wel niet denken? Klopt het allemaal wel? Met afzwakken tot zouteloze content tot gevolg.   

Prikkelende content leidt tot debat 

Dergelijke blokkades zijn te omzeilen door te accepteren dat alles altijd in ontwikkeling is. En dat publiceren van prikkelende en uitdagende content leidt tot debat. Echte thought leaders doorbreken conventies en bieden vernieuwend perspectief. Ze zetten zaken op scherp en gaan daarover in gesprek. Met vakgenoten, met klanten en met potentiële klanten. Contentmarketing ondersteunt thought leadership. Het voorkomt bovendien dat de concurrent je te snel af is met een publicatie over een concept dat bij jou al een half jaar op de plank ligt. 

Download onze whitepaper met de vijf blokkades bij contentmarketing voor kennisintensieve bedrijven.