Fiattering van content kan ook zonder tijdrovende discussies

Het is eerder regel dan uitzondering bij kennisintensieve organisaties. Tussen droom en daad strooit het fiatteringsproces zand in de contentmachine. Dat maakt het lastig om met een uitgekiende contentstrategie te bouwen aan een onderscheidende en leidende positionering. 

De mening van interne experts 

Vooral in de grotere bedrijven kan het eindeloos duren voordat een publicatie door alle gremia is afgezegend. De valkuil is dat aan te veel mensen om feedback wordt gevraagd. Het oorspronkelijke idee daarachter is dat vragen om de mening van interne experts de kwaliteit van de publicatie alleen maar ten goede kan komen. Goedbedoeld, maar dat werkt dus niet. 

Prikkelend stuk doodnuanceren 

Maar een reactie vragen is een reactie krijgen. Met als gevolg dat de concepttekst retour komt met tal van opmerkingen, vragen, nuanceringen, aanvullingen en correcties. Ook als het oorspronkelijke stuk al gewoon goed was. Bovendien moet iedereen dat reageren er allemaal maar ‘even’ bij doen, naast het reguliere werk. Dat proces vreet tijd, terwijl alle feedback het oorspronkelijke prikkelende stuk zo ongeveer doodnuanceert. 

Belang en impact van contentmarketing 

Eenvoudige maatregelen kunnen bijdragen aan het beperken van tempo- en kwaliteitsverlies in het fiatteringsproces. Voor de hand ligt bijvoorbeeld het beperken van de responstijd. Geen reactie voor een bepaalde tijd? Dan gaan we ervan uit dat je akkoord bent. Belangrijker is dat je vooraf draagvlak creëert voor je contentstrategie, zodat alle stakeholders doordrongen zijn van belang en impact van contentmarketing. Dat motiveert pas echt om snel te reageren, op een manier die bijdraagt aan jouw strategie.  

Lees de zes beproefde maatregelen voor snelle fiattering in onze whitepaper over de blokkades bij contentmarketing voor kennisintensieve bedrijven.