Laat zien waar je voor staat

Waarom je nu al met GA4 aan de slag moet

In oktober 2020 heeft Google haar nieuwe versie van de analytics, Google Analytics 4, gelanceerd. Nu nog in de bèta fase, maar alle tekenen wijzen erop dat het slim is voor data-marketeers nu al een GA4 property aan te maken.

Google heeft de ontwikkeling van de vertrouwde Universal Analytics op een laag pitje gezet met de komst van Google Analytics 4. Waarom zou je, ondanks de bèta-fase, nu al overstappen?

Omdat je met het aanmaken van een GA4 property met een schone lei begint; er zijn dus geen historische data. Als je nu al een GA4 property naast de oude UA-property laat lopen, kan er al data verzameld worden voor het moment dat er besloten wordt echt over te gaan.

Hierdoor is het dus niet écht overstappen. Leon Korteweg vertelde in zijn webinar ‘Overstappen naar Google Analytics 4’ dat van de 107 rapporten die hij in Universal Analytics gebruikt, er – in december 2020 – er nog maar 21 vergelijkbare rapporten aan te maken waren in GA4. Het feit dat er maar relatief weinig rapporten beschikbaar zijn, is dan ook een teken dat het écht nog in ontwikkeling is. En dit biedt je marketeers gelijk de kans om met de ontwikkeling van GA4 mee te groeien.

Wat is het grote verschil tussen de oude en nieuwe analytics?

Een aantal verschillen zal ik uitlichten. Zoals al gemeld zijn de rapportagemogelijkheden nu nog beperkt, maar dat gold destijds ook voor Google Analytics. Toen waren kort na launch ook niet direct alle rapportages te maken. Verder gaan we af van bounce percentages (dit worden sessies met engagement en het betrokkenheidspercentage), is de IP-anonimisering automatisch ingesteld, wordt automatisch de data van je downloads, uitgaande kliks (mensen die je website verlaten), scroll en video’s gemeten en kan Cross-domain tracking rechtstreeks via de Analytics zonder dat de Tag Manager ertussen hoeft te zitten.

Ook is er een makkelijke manier om met een paar kliks doelgroepen en voorspellende doelgroepen aan te maken; zo kun je makkelijker zien wie van je bezoekers waarschijnlijk een aankoop zal gaan doen. Deze doelgroepen kun je ook splitsen om nog effectiever een bepaald segment te targeten of een minder veelbelovende campagne over te slaan.

Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen rondom GA4?

Meer weten over de ontwikkeling van Google Analytics 4? Op haar blog ‘Digital Debrief’ houdt Krista Seiden van Google je op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen.