Hoe SNB het hele jaar door met een digitaal magazine zijn doelgroep bereikt

Slibverwerking Noord-Brabant (SNB) verwerkt rioolwaterzuiveringsslib in opdracht van een aantal Nederlandse waterschappen, die tevens aandeelhouder van het bedrijf zijn. Er zijn diverse manieren om dit rioolwaterzuiveringsslib te verwerken; de missie van SNB is om dit circulair te doen. Die heldere boodschap brengen we graag goed over op de doelgroep. En omdat de bestuurders van waterschappen verkozen worden, en er om de zoveel jaar nieuwe verkiezingen zijn, moet diezelfde boodschap steeds opnieuw uitgedragen worden. Noem het de kracht van herhaling.

Om die doelgroep te bereiken heeft SNB de voor een B2B-organisatie geijkte kanalen ter beschikking. Een moderne website waarop informatie makkelijk te vinden is, een nieuwsbrief, een actief LinkedIn-kanaal én een digitaal magazine dat een aantal keer per jaar verschijnt.

Onze aanpak

Het relatiemagazine is al zo oud als de weg naar Rome. Maar waar het ding vroeger in papieren vorm lag weg te kwijnen op een koffietafel zijn er nu modernere oplossingen. Zoals een digitaal magazine. Waarom kiezen voor een digitaal magazine? We zetten de voordelen op een rijtje.

De kosten
Misschien wat flauw om met het geld te beginnen, maar bij alle marketing- en/of communicatiemiddelen speelt het nu eenmaal een primaire rol. Content is kostbaar, en drukwerk is dat ook. Naast de kosten van het drukken zelf, zijn ook de kosten voor het opmaken van het document hoger. Een digitaal magazine is ‘gewoon’ weer een abonnementje erbij, maar niks wat de bank breekt.

Foutje, bedankt!
We maken allemaal fouten, menselijk als we zijn. Een probleem: als het gedrukt staat doe je er weinig meer aan. Soms kan er nog een correctie doorgevoerd worden door de drukker, of een pagina vervangen worden, maar altijd tegen extra kosten. Bij een digitaal magazine pas je het foutje gewoonweg aan.

Analytics
Die 500 gedrukte magazines die je verzonden hebt, worden die eigenlijk wel gelezen? Geen idee eigenlijk, wie weet belanden ze wel linea recta bij het oud papier. Zo niet met de digitale variant. Je hebt een eigen dashboard wat precies laat zien hoe vaak en hoe lang artikelen gelezen worden. Fijn, want contentmarketing betekent leren wat werkt en daar dan meer van maken.

Variatie
Omdat het magazine digitaal is kun je meer variëren met de inhoud. Je kunt interactieve elementen toevoegen, linken naar een andere website, call to actions toevoegen en video. Zo is er voor iedereen binnen je doelgroep wat wils.

Distributie
Een papieren magazine verzend je eenmalig en dan hoop je dat het goed terecht komt. Een digitaal magazine kun je mailen naar je gehele database. Maar daar houdt het niet op. Feitelijk bestaat het online magazine uit losse artikelen, ieder met een eigen url. Zo kun je dus op je social kanalen de artikelen los doorplaatsen. Mensen die klikken komen op het artikel binnen, maar kunnen van daaruit eenvoudig doorlezen in de rest van het magazine. En omdat je per artikel een post maakt, bereik je meer mensen.

De voordelen van een digitaal magazine zijn dus legio. Er zijn dan ook al heel wat verschillende partijen die tooling aanbieden waarmee je een magazine in elkaar kunt draaien. Zelf doen we dat al een tijdje met h5mag.com. Een Nederlandse partij met een goed product.
Check hier de meest recente editie van CIRCULAIR magazine van SNB.

Samenwerking

“SNB werkt graag samen met Reputations bij MarketResponse. Niet alleen omdat ze onze ambities delen, maar ook omdat ze door de jaren heen concreet bijgedragen hebben aan onze successen. Onze samenwerking kenmerkt zich door vertrouwen en de betrokkenheid en bereidheid om voor elkaar klaar te staan. Ik kijk terug op een rijke historie en vooruit naar de innovaties die we nog zullen realiseren. Samen staan we sterk en maken we het verschil voor een duurzamere wereld.”

Resultaten en klantfeedback


Gemiddeld leest de doelgroep van SNB iets meer dan zes pagina’s uit het laatste magazine. Daarbij zien we dan de video (1m37) en twee grotere interviews (1m24 en 1m04) goed gelezen worden. De totale engagement ligt daarbij boven de twee uur. Dit laat enerzijds zien wat werkt en wat niet. In tegenstelling tot conventionele magazines krijg je dus waardevolle inzichten wat je content oplevert. Daarnaast kun je richting volgende magazines je content steeds beter afstemmen op je doelgroep en zo het engagement verder verhogen.