Zo stop je de ‘feel’ van evenementen in een online campagne

Zo stop je de 'feel' van evenementen in een online campagne

Traditiegetrouw staat voor veel bedrijven het najaar in het teken van zakelijke live-evenementen. Met de tweede coronagolf en de gedeeltelijke lockdown is dit nu niet aan de orde. De ‘feel’ van live-evenementen is de sociale-component. Besef dat in levende lijven campagne voeren – naast mond tot mond reclame – ook voor veel bedrijven heel effectief is. Met je merk naar de mensen toe dus. Alleen gaat dit kwalitatief contact maken met je prospects ‘m dit najaar niet worden…

Hoe vertaal je events naar effectieve online campagnes?

1. Probeer niet iedereen te bereiken – Dat lukt je op een beurs ook niet.

2. Zorg dat je contact maakt en zend niet alleen – Mensen hebben in deze ‘eenzame’ tijden behoefte aan interactie, een gesprek.

3. Vertel iets nieuws, deel een ervaring of leg iets uit – Nieuwsgierigheid zet aan tot actie.

4. Creëer urgentie om in actie te komen – De grootste valkuil van digitale campagnes is uitstel en afleiding.

5. Ga voor kwaliteit en neem daarvoor de tijd – Investeer in een doordachte strategie. Een beursstand raffel je ook niet af.

1. Bereik zo min mogelijk mensen, maar zo veel mogelijk prospects

Met andere woorden: schiet niet met hagel, want dat doe je op een beurs ook niet. De grootste valkuil bij online campagnes is je richten op een te grote doelgroep. De kans dat je product of dienst niet relevant is voor de kijker, is daarmee veel groter waardoor irritatie of distantie ontstaat bij de advertenties of content die ze vertoont krijgen. Op een zorgvuldig gekozen (vak-)beurs lopen ook alleen de prospects die jij zoekt. Je vindt daar niet iedere burger van Nederland of alle klanten met zakelijk internet. Segmenteren kun je leren wordt dan ook ons volgende blog.

2. Zorg dat je contact maakt

Gedurende de Covid-19 pandemie groeit de eenzaamheid in ons land. Ook onder hoogopgeleiden met een drukke baan, die normaal een groot deel van hun sociale contacten hebben vanuit een zakelijk netwerk. De kracht van fysiek campagne voeren is het sociale contact. Onderschat dat niet. Zorg dat je online campagne op een prettige en menselijke manier de deur open zet voor oprecht contact met je doelgroep.

3. Vertel iets nieuws, deel een ervaring of leg iets uit

Wat is de trigger voor actie? Precies, nieuwsgierigheid. Als nieuwsgierigste bureau van Nederland weten we dat het mensen in beweging brengt. Zorg daarom dat je content en advertenties altijd interesse wekken bij je doelgroep vanuit de inhoud. In een keynote of presentatie tijdens een evenement vertel, deel of verklaar je ook kennis of een gevoel. Dát boeit de bezoeker. Hoe je dat online doet? Bijvoorbeeld met journalistieke contentmarketing.

4. Creëer urgentie en relevantie om in actie te komen

Afleiding en uitstel zijn de valkuilen van online advertising en campaigning. Als je over een beurs struint wordt je ook overladen door prikkels, maar het feit dat je fysiek moet lopen naar een volgende stand die je aandacht trekt, maakt dat je langer blijft hangen bij de stand waar je op dat moment staat. Je loopt dus (letterlijk) minder makkelijk over naar een ander merk. Ook sociale druk van echte mensen speelt hierin mee, want hoe moeilijk is het om weg te lopen van een vertegenwoordiger die het gesprek met je aangaat? Distraction is only one click away in online campaigning. Zorg dus dat je online campagnes zo min mogelijk afleiding of onnodige handelingen hebben. Creëer daarnaast een momentum met bijvoorbeeld webinars of live-streams, waarin je direct de call to action integreert.

5. Ga voor kwaliteit en neem daarvoor de tijd

De laatste tip is wellicht een dooddoener, maar wordt in de waan van de dag regelmatig onderschat. Campagnes zijn vaak kortlopende projecten waarin veel (nieuwe) informatie wordt gecommuniceerd. De valkuil tijdens zo’n korte periode is het gebrek aan verdieping, waardoor campagnes voor hoogopgeleiden platte reclamecampagnes worden zonder het beoogde effect. Zorg bij online campaigning voor meerdere lagen verdieping, die specifiek aansluiten op de (reclame-)uitingen in je campagne. Dat kun je doen met kwalitatieve artikelen, white papers, maar liever nog met sociale digitale evenementen als webinars, podcasts of video’s waarin prospects kunnen participeren.

Meer weten over campagnes? Klik hier.