Laat zien waar je voor staat
Nieuws en achtergronden verzameld door Aagje

Groet!

De oorverdovende opmars van het uitroepteken leidt tot een slepend debat in het Verenigd Koninkrijk, zo meldt De Volkskrant. Mooi. Een referendum over het definitief uitbannen van dit misbaksel der interpunctie lijkt me op zijn plaats, nu ze daar op het eilandrijk toch even niets anders te doen hebben.

Verzuipen in social analytics

Facebook en Twitter hebben onlangs de statistieken functie uitgebreid. Met name bij zakelijke profielen zijn meer cijfers inzichtelijk gemaakt. Een grote groep bedrijven verzuipt hierdoor in de uitgebreide analytics. Niet gek dat de helft van alle bedrijven social media activiteiten niet meet.

WhatsApp voor bedrijven

Wist je dat Nederland bijna elf miljoen WhatsApp-gebruikers heeft? Dat de chatapplicatie door steeds meer bedrijven wordt ingezet is dan ook niet zo gek. Maar hoe doe je dat? Waar moet je op letten?

De tijd van de marketingtruc is voorbij

De functie van marketing verandert in de komende vijf jaar enorm. Het belang ervan neemt alleen maar toe. De digitale marketingtransformatie vergt een totaal ander soort vakmanschap en een ander conceptueel denkniveau van marketingmedewerkers.

Van contentstrategie naar concrete formats

“De hype rondom content marketing is voorbij. Hoog tijd om structuur aan te brengen met een gedocumenteerde content strategie, je publiek echt centraal te stellen en de achterliggende technologie net zo serieus te nemen als de content zelf.”

Schrijven met zoekwoorden

Je haalt ze er zo uit, die teksten die speciaal ‘voor SEO’ zijn geschreven. Vooral op de sites van de grote B-to-C websites vind je overbodige herhalingen, samenstellingen die bewust foutief los geschreven worden en zelfs compleet redundante kopij. Alles voor de vindbaarheid?

Contentstrategie leidt tot publicaties in FD

Artikelen die bedoeld waren voor eigen media, maar worden gepubliceerd op de opiniepagina’s van het FD. Het gebeurde recent met columns van Sonja Schasfoort van USG Professionals en Walter Hart van octrooibureau EP&C.

De grootste uitdagingen van content­professionals?

Het produceren van (genoeg) content staat bijna bovenaan. Met stip op nummer 1: content maken die iets teweeg brengt.

Meer dan 90% van de marketeers en communicatiespecialisten in het B2B-segment gebruikt op de een of andere manier contentmarketing om in contact te komen met klanten en prospects. Het merendeel (bijna 80%) plaatst daarvoor artikelen op de eigen website, 75% zet social media in en 65% blogt. Aldus het Content Marketing Institute, en die cijfers zijn alweer een paar jaar oud.

Al die content moet ook iets teweeg brengen. Dat heeft natuurlijk alles te maken met het interessante verhaal dat je als organisatie te vertellen hebt, en hoe je dat doet. Van nuttige en inspirerende content worden mensen blij. Maar engagement staat of valt vaak ook met de simpele vraag aan je lezer wat je van hem verwacht. Die vraag-om-actie laten we te vaak impliciet. We vinden het te opdringerig, te reclamisch.

Maar als je wilt dat je lezer een white paper downloadt, een enquête invult of jouw artikel doorzet, dan verhoogt het simpelweg daarom vragen de conversie met meer dan 8%. Vraag het dus gewoon: Download. Volg. Reageer. Schrijf je in. Vraag. Stuur dit door.

Ryanair: Als je maar genoemd wordt…

Het maakt niet uit hoe ze over je praten, áls ze maar over je praten. Het komt nog hoogst zelden voor dat grote merken leven naar dit cliché, maar luchtvaartmaatschappij Ryanair kennelijk wel.