Communicatie­strategie

Een onderscheidende positionering

We gaan op zoek naar de bron van inspiratie van jouw onderneming en vertalen die inspiratie naar één eindwaarde. Een leidend principe dat het verhaal van jouw merk of organisatie samenvat. Een optelsom van je bestaansrecht, identiteit, drijfveren en toegevoegde waarde. Dit vormt de basis voor een krachtige, onderscheidende positionering.

Een sterk merk legt een logische verbinding tussen je onderscheidend vermogen, jouw visie op markt en maatschappij en authentieke elementen uit de identiteit en organisatiecultuur.

Een goede positionering draagt bij aan groei. Een onderscheidend merk met een sterke reputatie is top-of-mind bij klanten en slaagt er beter in goede mensen te werven en te binden.

Een inspirerend authentiek merkverhaal

Betekenisvolle merken hebben een inspirerend merkverhaal. Een verhaal dat niet alleen vertelt wat het merk doet en waar het voor staat, maar dat mensen ook écht in het hart raakt.

Een goede brand story neemt je mee in de belevingswereld van het merk en brengt precies over waar het merk voor staat. Dat luistert heel nauw. Elk woord telt. Door zorgvuldig met woorden te spelen, geef je niet alleen de juiste boodschap, maar ook de juiste energie en een eigen tone-of-voice mee aan het geheel. Het maakt jouw merk herkenbaar. De basis voor dit merkverhaal leggen we vast in een merkpaspoort of brand key waarin we antwoorden op vragen als ‘Wie zijn we, Wat doen we, Waar staan we voor en Waartoe zijn wij op aarde?’ kernachtig verwoorden.

Merkbelofte en leidend principe geven richting

De merkbelofte is een belangrijk element binnen merkcommunicatie. Het maakt veel duidelijk over het merk en over op welke manier het merk van betekenis wil zijn voor de wereld. We vatten dat samen in een leidend principe. Een kernachtige samenvatting van de positionering en het merkverhaal. Een inspirerend zinnetje dat direct te begrijpen is en alle stakeholders in beweging brengt. Positief, waardevol en actiegericht.

Voor ons begint de echte creatieve conceptontwikkeling dan ook bij het verwoorden en verbeelden van die merkbelofte. Het merkverhaal vormt in ons proces de briefing voor onze creatieven.

Creatieve uitwerking brengt positionering tot leven

Zij formuleren de merkbelofte alsof het een slogan of pay-off is voor een reclamecampagne. Om het verhaal en de belofte tot leven te brengen gebruiken we ook de verbeeldingskracht van reclametechnieken. Met topische zinnen op billboards, met een script voor een corporate filmpje of een advertentie

Merkarchitectuur in lijn met de organisatiestrategie

Een heldere, doordachte merkarchitectuur reflecteert de organisatiestrategie en de opbouw van het portfolio. Kies je voor een monolithisch merk of een ‘house of brands’? Hoe pas je nieuwe merken in na bijvoorbeeld een overname? Onze experts helpen bij het aanbrengen van een heldere structuur.

Merkstrategie verankerd in de hele organisatie

Een succesvol merk is niet ‘van’ de afdeling marketing, maar wordt doorleefd en uitgedragen door de hele organisatie. We ontwikkelen hiervoor interne activerings- en onboardingprogramma’s.