Thought leadership als positionering

Communicatie­strategie

Thought leadership als positionering

Thought leaders doorbreken conventionele gedachtepatronen. Ze laten zich niet alleen inspireren door een purpose, maar presenteren een vernieuwend perspectief dat stakeholders prikkelt, inspireert en aanzet tot gedragsverandering. Zo creëren zij waarde op het snijvlak van markt en maatschappij. Een positionering die leidt tot een sterke reputatie en loyale klanten en medewerkers.

Een positionering als thought leader kun je niet claimen, maar moet je verdienen

Natuurlijk zijn expertise en innovatiekracht essentiële randvoorwaarden om je te kunnen positioneren als een thought leader. Maar het zijn ook hygiënefactoren. Grote kans dat je concurrenten zich ook laten voorstaan op hún kennis. Als je echt je onderscheidend vermogen wil laten zien, moet je in staat én bereid zijn om gestaalde kaders te doorbreken. Succesvolle thought leaders, zoals IBM, DSM, Tesla, Apple, Dove, Tony Chocolonely en Buurtzorg doen dat vanuit een thought leadership-strategie en een vernieuwend perspectief. Of je nu een A-brand bent of een potentiële leider in een niche, het principe blijft hetzelfde. Je wordt thought leader als je vanuit een ‘novel point of view’ de voor klanten belangrijke thema’s in jouw sector en de samenleving weet te vertalen naar concrete ideeën en oplossingen.

Thought Leadership-strategie ontwikkelen met het Thought Leadership Framework

Thought leadership is geen marketingactiviteit, maar een strategische keuze. Het is een positioneringsstrategie met een thought leadership-model die moet kloppen met de strategie, identiteit en expertise van een organisatie. Bij Reputations werken we met het Thought Leadership Framework om gezamenlijk een thought leadership-strategie, een thought leadership-model en thought leadership-content te ontwikkelen (en zo je wilt thought leadership-marketing). Framing van onderscheidende thema’s is hierbij essentieel. Dit geeft houvast om te komen tot een plan van aanpak dat past bij de organisatie, met een novel point of view dat intern werkt als drijfveer en extern als inspiratiebron.

 

het Thougt Leadership Framework

Opbouwen van Thought Leadership met contentmarketing

Contentmarketing is bij uitstek geschikt om een thought leadership-positionering op te bouwen. Belangrijk daarbij is om het novel point of view te vertalen naar concrete thema’s en te werken vanuit een duidelijk omschreven redactieformule. Die werk je uit in met elkaar samenhangende thought leadership- content in verschillende formats en genres. Een journalistieke aanpak is daarbij essentieel. Een thought leadership-strategie onderscheidt zich door het bieden van vernieuwende, maar evenwichtige en fact-based content. De thought leadership-content is niet bedoeld om ‘plat’ te verkopen – hoewel je het ook thought leadership-marketing kunt noemen – maar om mensen te prikkelen, te verleiden tot debat en interactie. Dat engagement leidt tot duurzame relaties en daarmee ook tot commercieel succes. De ervaring leert dat organisatie en executiekracht bottlenecks zijn in dit proces.

//cases

Cardano | Magazine

case

Cardano IMAGINE. A different perspective

case

Videoserie USG Finance creëert bewustwording rondom generaties

EY VODW | Leiders in transformatie

case

Contentserie ‘Leiders in transformatie’ maakt aanpak zichtbaar